
La missió social de l’economista ha de ser paritària
- Àngels Fitó Bertran
Actualment
existeixen milers d’empreses que operen sota l’economia col·laborativa, que és
un model econòmic que es caracteritza per l’ús de les tecnologies de la
informació, generalment a través de plataformes digitals, per a posar en
contacte a persones o empreses que ofereixen determinats serveis amb persones
que tenen la intenció d’adquirir-los.
Com que les
operacions es realitzen amb l’ajuda de les citades plataformes digitals, podem
afirmar que, com a norma general, existeix una situació triangular: dos extrems
–que, en general, ho conformen particulars, això és, que no tenen caràcter
d’empresaris o professionals–; i, d’altra banda, una plataforma d’Internet que
serveix com a nexe entre tots dos extrems, posant-los en contacte, i, generalment,
cobrant una comissió per tal servei.
Per a delimitar la
tributació de l’economia col·laborativa en l’àmbit de l’IVA, és fonamental
identificar les operacions que realitzen cadascun dels operadors. Aquesta tasca
pot arribar a ser summament complexa, especialment quan les operacions tenen
caràcter internacional, una cosa molt habitual en aquesta mena d’activitats.
Les descrites noves
realitats de col·laboració entre privats per a aconseguir de manera més
eficient els seus fins econòmics o de consum han posat sobre la taula nous
patrons de negoci per als quals estarien, en gran manera, obsoletes les normes
aplicables amb anterioritat a l’aparició d’aquests fenòmens.
Així doncs, l’economia
col·laborativa ha generat una sèrie de dubtes en relació amb les obligacions
fiscals (materials o formals) que han de complir les plataformes a través de
les quals es gestionen aquest tipus d’operacions, i ha creat l’imperatiu
d’aprovar legislació que contempli i reguli tals activitats.
La Unió Europea
està tenint un paper protagonista per a la determinació d’una tributació
d’aquesta mena d’economia. En aquest sentit, en el mes de gener de 2022, la
Comissió Europea va posar en marxa el tràmit de la consulta pública perquè tots
els interessats poguessin expressar la seva visió en relació al tipus de servei
que ofereixen les plataformes digitals. El debat es centra principalment en
definir si les plataformes són només intermediadores o si són les prestadores
dels serveis que es contracten a través d’elles. Les dues opcions compten amb
unes regles molt particulars quant a la seva tributació, i depenent del fet que
se les consideri una cosa o l’altra, poden variar els tipus impositius d’IVA o
les exempcions.
L’objectiu de la
citada consulta pública es que algunes respostes s’incloguin en la proposta de
modificació de l’actual Directiva de l’IVA, que es preveu que s’aprovi en
l’últim trimestre de 2022. Un cop adoptada formalment pels Estats membres, la
legislació entrarà en vigor vint dies després de la seva publicació en el Diari
Oficial de la Unió Europea, la qual cosa permetrà als Estats membres aplicar el
nou sistema a partir d’aquesta data.
La segona gran
novetat que afectarà a l’impost de l’IVA en el 2022 és l’aprovació pels
parlamentaris dels diferents països de la Unió Europea de l’estructura dels nous
tipus d’IVA acordats pel Consell d’Assumptes Econòmics i Financers de la Unió
Europea (ECOFIN) el 7 de desembre de 2021. Aquesta actualització de les normes
relatives als tipus d’IVA canvia el panorama actual d’una manera radical ja que
es pretén aplicar tan sols 5 tipus d’IVA, en comparació als 250 tipus d’IVA que
existeixen actualment.
Tot l’anterior ho
podrem veure al llarg de l’any 2022 en una reforma legislativa que està generant
grans expectatives i que suposa un gran repte per a la Unió Europea ja que necessitarà
un consens internacional suficientment fort per a que s’aprovi. Tot i així, esperem
que la nova regulació s’adapti millor als nous models de negoci i a les
millores tecnològiques per a que l’economia col·laborativa tributi de la forma
més raonable i justa possible.