Inici

Actualment existeixen milers d’empreses que operen sota l’economia col·laborativa, que és un model econòmic que es caracteritza per l’ús de les tecnologies de la informació, generalment a través de plataformes digitals, per a posar en contacte a persones o empreses que ofereixen determinats serveis amb persones que tenen la intenció d’adquirir-los.

Com que les operacions es realitzen amb l’ajuda de les citades plataformes digitals, podem afirmar que, com a norma general, existeix una situació triangular: dos extrems –que, en general, ho conformen particulars, això és, que no tenen caràcter d’empresaris o professionals–; i, d’altra banda, una plataforma d’Internet que serveix com a nexe entre tots dos extrems, posant-los en contacte, i, generalment, cobrant una comissió per tal servei.

Per a delimitar la tributació de l’economia col·laborativa en l’àmbit de l’IVA, és fonamental identificar les operacions que realitzen cadascun dels operadors. Aquesta tasca pot arribar a ser summament complexa, especialment quan les operacions tenen caràcter internacional, una cosa molt habitual en aquesta mena d’activitats.

Les descrites noves realitats de col·laboració entre privats per a aconseguir de manera més eficient els seus fins econòmics o de consum han posat sobre la taula nous patrons de negoci per als quals estarien, en gran manera, obsoletes les normes aplicables amb anterioritat a l’aparició d’aquests fenòmens.

Així doncs, l’economia col·laborativa ha generat una sèrie de dubtes en relació amb les obligacions fiscals (materials o formals) que han de complir les plataformes a través de les quals es gestionen aquest tipus d’operacions, i ha creat l’imperatiu d’aprovar legislació que contempli i reguli tals activitats.

La Unió Europea està tenint un paper protagonista per a la determinació d’una tributació d’aquesta mena d’economia. En aquest sentit, en el mes de gener de 2022, la Comissió Europea va posar en marxa el tràmit de la consulta pública perquè tots els interessats poguessin expressar la seva visió en relació al tipus de servei que ofereixen les plataformes digitals. El debat es centra principalment en definir si les plataformes són només intermediadores o si són les prestadores dels serveis que es contracten a través d’elles. Les dues opcions compten amb unes regles molt particulars quant a la seva tributació, i depenent del fet que se les consideri una cosa o l’altra, poden variar els tipus impositius d’IVA o les exempcions. 

L’objectiu de la citada consulta pública es que algunes respostes s’incloguin en la proposta de modificació de l’actual Directiva de l’IVA, que es preveu que s’aprovi en l’últim trimestre de 2022. Un cop adoptada formalment pels Estats membres, la legislació entrarà en vigor vint dies després de la seva publicació en el Diari Oficial de la Unió Europea, la qual cosa permetrà als Estats membres aplicar el nou sistema a partir d’aquesta data.

La segona gran novetat que afectarà a l’impost de l’IVA en el 2022 és l’aprovació pels parlamentaris dels diferents països de la Unió Europea de l’estructura dels nous tipus d’IVA acordats pel Consell d’Assumptes Econòmics i Financers de la Unió Europea (ECOFIN) el 7 de desembre de 2021. Aquesta actualització de les normes relatives als tipus d’IVA canvia el panorama actual d’una manera radical ja que es pretén aplicar tan sols 5 tipus d’IVA, en comparació als 250 tipus d’IVA que existeixen actualment.

Tot l’anterior ho podrem veure al llarg de l’any 2022 en una reforma legislativa que està generant grans expectatives i que suposa un gran repte per a la Unió Europea ja que necessitarà un consens internacional suficientment fort per a que s’aprovi. Tot i així, esperem que la nova regulació s’adapti millor als nous models de negoci i a les millores tecnològiques per a que l’economia col·laborativa tributi de la forma més raonable i justa possible.

Comparteix aquest article:
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp